Lehetséges hibák:
Amit kínálunk:
Előfordulhat átvizsgálás során, hogy olyan meghibásodást észlelünk kormányművén amitől javíthatatlannak minősítjük. Ilyenkor sajnos nem tudjuk vállalni alkatrésze megjavítását. Raktárkészletünkön számos kormányművel rendelkezünk, de segítséget tudunk nyújtani, akár bontott kormánymű beszerzésében annak javításában vagy új kormánymű értékesítésében is.
Kormányműről bővebben!
Kormánymű feladata:
A kormánykereket forgatva a forgó mozgást a kormánytengely és az orsótengely viszi át a kormányműre. A kormánymű a forgó mozgás áttételét csökkenti és lengő mozgássá alakítja, amelyet a kormányirányító kar a nyomtávrudak és a nyomtávkarok visznek át a kerékre.
Fogasléces kormánymű:
A kormányműben csapágyak megvezetésével a kormánytengelyen levő fogaskerék ferde fogazásával kapcsolódik a fogaslécre. A kormánykereket forgatva a hajtó fogaskerék forgó mozgása a perselyben vezetett fogasléc tengely irányban eltolódik és a nyomtávrudak a nyomtávkarok közvetítésével elfordítják a kerekeket. A fogasléces kormánymű közvetlen áttételű, könnyen tér vissza alaphelyzetbe és lapos formája miatt kisebb helyet foglal.
Globoid csigás kormánymű:
A házban két ferde golyóscsapággyal vezetett csigát a tengely kapcsolja össze a kormánykerék tengelyével. A globoid csiga nem hengeres, hanem átmérője a közepe felé csökken és menetemelkedése többféle lehet. A kormányműtengely villás formája két vagy háromhornyú görgő segítségével a csiga mentén gördülnek le. A kormánykerék forgatásakor a csiga hajtja a görgőt, amely középpontja körül forog, melynek hatására a kormányműtengely és az irányítókar elfordul. A csigás kormányművek könnyen járnak, nagy kerékelfordulást tesznek lehetővé és kis helyigényűek. Egyenes haladás következtében szinte egyáltalán nincs holtjátéka.
Golyósoros kormánymű:
A golyósorsó és a golyósanya csavarszerű pályán legördülő acélgolyók (golyósor) következtében állnak egymással kapcsolatban. A golyók pályája kör alakú keresztmetszetűek. A golyósanya külső felületén egyenes fogazású fogasléccel kapcsolódik az irányítókar tengelyén lévő fogasívhez. A golyósorsót forgatva a megemelkedett golyópályában a mozgó golyók következtében tengelyirányban eltolják a kormányanyát, melynek hatására a fogasív és az irányítókar elfordul. A golyók végtelenített pályán futnak a golyóvezető csövekben biztonsági okokból két körpályát alkalmaznak.
Szervókormánymű:
A fogasléces szervokormánymű lényegében a mechanikus fogasléces kormányműből, a hidraulikus munkahengerből, a vezérlőszelepből és a lapátos szivattyúból áll. A fogaslécet a hajtó fogaskerék mozgatja, a fogasléc egyik vagy mindkét végén, valamint a közepén csatlakozhat a nyomtávrudakhoz. A fogasléc háza egyúttal a munkahenger is, amelyet a dugattyú oszt ketté. Ha a kormánykereket pl. jobbra forgatják, akkor a kézi kormányerőt a torziós rúd a hajtó fogaskerékhez továbbítja. Ennek során a torziós rúdra az ellenerőnek hatására kismértékben elcsavarodik, melynek következtében a vezérlőtolattyú is elfordul. Ezáltal megváltozik a vezérlő hornyok helyzete a beáramlórések megnyílnak, és a nyomás alatt álló olaj beáramolhat. A nyomás alatt érkező olaj a beáramlóréseken keresztül a vezérlőpersely alsó, sugárirányú hornyába
áramlik és onnan a megfelelő munkatérbe kerül. A kormánykerék jobbra vagy balra forgatásának következtében a munkahengerben levő dugattyú bal vagy jobb oldalára történik az olajnyomás, majd itt létrehozza a hidraulikus segéderőt, amely a kis fogaskerékről a fogaslécre mechanikusan adja át a kormányerőt. Ha már nem forgatják tovább a kormánykereket, akkor a torziós rúd és a forgótolattyú semleges helyzetébe tér vissza. A munkaterekhez vezető vezérlőrések záródnak és a szivattyúból érkező olaj a vezérlőszelepen keresztül visszaáramlik a tartályba. Kis haladási sebességnél a szervokormánymű rásegítése nagyobb, de a haladási sebesség növekedésével a rásegítés csökken, a kormányzás könnyedé válik és a vezető stabilabbnak érzi a gépjárművét az úttesten.
Elektromos kormánymű:
Az elektromos kormányművek nem régóta, csupán néhány évtizede vannak jelen az autóiparban. Előnye, hogy nincs szükség csövekre, olajtartályra és szivattyúra sem. Ez jelentős helymegtakarítást eredményez és egyszerűbbé válik a szerelése. Mivel nincs szükség olajra, így a környezetvédelmi szempontoknak is kedvezőbb, nem kell megvásárolni és nem kell a használt olajat gyűjteni, elszállítani. Könnyebb és gyorsabb analizálni a hibát, mint a korábbi hidraulikus kormányműveknél. Autótípusok, melyekben gyakrabban fordul elő elektromos kormánymű hiba pl.: Kia Ceed, Peugeot 207, Mercedes A és B osztály, Mazda 6, Opel Corsa, Opel Astra J., Citroen C2, C3, Mitsubishi Colt.
Kormánymű holtjátékának ellenőrzése:
A kormányberendezés, valamint az első futómű műszaki állapota és helyes beállítása nagymértékben befolyásolja a gépkocsi közlekedés biztonságát. A kormányberendezés műszaki állapota a kormány holtjáték és a kormányzáshoz szükséges erő nagysága alapján ellenőrizhető. Mindennap ellenőrizni kell a kormányberendezés holtjátékát és a kormányzáshoz szükséges erő nagyságát. A kormány holtjátékot úgy ellenőrizzük, hogy a vízszintes talajon álló gépkocsi kormánykerekét fordítsuk jobbra-balra a kerekek elfordulásának kezdetéig. A holtjáték nagysága a két határhelyzet között a kormánykerék elfordulási szögével mérhető.
A holtjáték előírt értéke gépkocsitípusonként eltérő, de általában 5-15° között változik, ami a kormánykerék kerületén mérve kb. 2-4 cm-es elmozdulást jelent. A holtjáték megnövekedését a kormányműben a kapcsolódó részek, a gömbcsuklók, a tengelycsonk csapszegek kopása vagy a szerkezetek lazulása okozhatja.
Kormányszervó ellenőrzése:
Elindulás előtt járó motor mellett próbáljuk tekerni a kormányt, ha a kormánykereket túlságosan nehéz elfordítani, akkor a kormányszervó nem működik. Szintén az elektromos kormányszervó hibás, ha a műszerfalon lévő sárga színű „EPS” felirat járó motor mellet is világít.